انواع تبلیغات اینترنتی بر اساس استاندارد
تبلیغات اینترنتی مدل ها و روش های گوناگونی دارد که از میان آنها می توان به بنر (ثابت، انیمیشنی، تعاملی)، بنرهای دارای غنای رسانه ای، نام های تجاری و تبلیغات مبتنی بر بازی اشاره کرد. اما تنها روش معمولی که در ایران استفاده می شود بنر های تبلیغاتی هستند که عموما ایستا است.
تبلیغات بنری (Banner Ads)
شیوه تبلیغات بنری از جمله قدیمی ترین روش های تبلیغات اینترنتی است. در این روش بنر تبلیغ دهنده در یکی از اندازه های استاندارد در محلی از صفحه وب تبلیغ گیرنده ، نمایش داده می شود. وب سایت های تبلیغ دهنده، محل های مشخصی که معمولا بالا، کنار و پایین صفحات وب شان است را به نمایش تبلیغات بنری اختصاص می دهند. بنر به وب سایت تبلیغ دهنده یا صفحه ای شامل توضیحات تکمیلی درباره ی تبلیغ، لینک می شود.
تبلیغات متنی (Text Ads)
تبلیغات متنی مانند تبلیغات بنری در صفحات وب نمایش داده می شوند. اگر در تبلیغات بنری عکس با تصاویر متجرک، نمایش دهنده آگهی بود و به وب سایت هدف لینک می شد، در این نوع تبلیغات از متن برای توصیف آگهی استفاده می شود. وب سایت های تبلیغ گیرنده معمولا بخش هایی را به صورت کادر با ستون در کنار یا میانه صفحات در نظر می گیرند و تعدادی آگهی متنی را در آنجا نمایش می دهند.. آگهی متنی معمولا شامل عنوان تبلیغ و لینکی به صفحه ی تبلیغ دهنده است.
تبلیغات در نتایج جستجو (SERP Ads)
نوعی از تبلیغات متنی، تبلیغ در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو (Search Engine Results Page Advertising) است. حتما در زمان جستجو در گوگل با نتایجی مواجه شده اید که با پس زمینه ی متفاوتی با نتایج اصلی و در بالا و کنار صفحات نمایش داده می شوند. این نتایج در واقع تبلیغات سفارش داده شده به گوگل و مرتبط با موضوع جستجوی شما هستند. برخی موتورهای جستجو همچون گوگل از شیوه ی نمایش تبلیغات مرتبط در نتایج جستجو برای درآمد زایی استفاده می کنند.
تبلیغات پاپ آپ (Pop-up Ads)
صفحات ناخواسته ای که در هنگام باز کردن یک صفحه ی وب همراه آن باز شده و آگهی نمای می دهند تبلیغات پاپ.آپ هستند. این صفحات معمولا در اندازه ای کوچک تر از صفحه ی استاندارد مرورگرهای اینترنتی هستند و با لود شدن صفحه ی اصلی، آنها نیز به طور اتوماتیک باز می شوند. این نوع تبلیغات از آنجایی که به صورت پیش بینی نشده همراه با برخی صفحات باز می شوند اغلب حالتی آزار دهنده دارند.
تبلیغات پاپ آندر (Pop-Under) هم نوعی از تبلیغات پاپ آپ هستند. این نوع تبلیغات هم به صورت ناخواسته و به شکل یک صفحه مستقل از صفحه اصلی طراحی شده اند. اما پاپ آندرها در زمان نمایش صفحه اصلی باز نمی شوند، بلکه در زیر آن پنهان شده اند و هنگامی که صفحه اصلی بسته می شود، آنها باز می شوند.
تبلیغات آویزان (Hover Ads)
در تبلیغات پاپ آپ معمولا از طریق کد جاوا اسکریپت دستور باز شدن یک صفحه جدید HTML همراه صفحه ی اصلی صادر می شد. ممانعت از نمایش تبلیغات پاپ آپ از طرف برخی مرورگرهای اینترنتی و نوار های ابزار باعث شد تبلیغ گران راه جدیدی برای نمایش آگهی هایشان پیدا کنند. تبلیغات آویزان در واقع نوع جدید و دیگری از تبلیغات پاپ آپ هستند که با استفاده از تکنولوژی صفحات HTML دینامیک نمایش داده می شوند. در این نوع به ازای هر تبلیغ یک صفحه جدید در مرورگر باز نمی شود. این نوع تبلیغات در هنام باز شدن صفحه اصلی، در قالب کادری به صورت آویزان و شناور روی صفحه قرار می گیرند و بخشی از آنرا می پوشانند.
نوعی دیگر از تبلیغات آنلاین که به آگهی های شناور (Floating Ads) نیز معروفند نیز شبیه به همین دسته هستند. آگهی های شناور پس از نمایان شدن به صورت اتوماتیک بر روی صفحه درخواستی کاربران، در مدت زمان معینی (به طور معمول 5 تا 30 ثانیه) خود به خود بسته می شوند.
تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)
صفحات وب بینابینی (Interstitial Webpages) قبل یا بعد از نمایش یک صفحه ی وب درخواستی به نمایش می آیند. به عبارتی شما برای دیدن صفحه مورد نظرتان ابتدا باید این صفحات را ببینید. این گونه صفحات گاهی برای دریافت اطلاعات از کاربر و یا ارائه هشدار یا تایید به او و گاه برای نمایش آگهی در نظر گرفته می شود. در این حالت صفحه آگهی بین مخاطب و صفحه ی هدف او قرار می گیرد و حتما به رویت او خواهد رسید. هرچند ممکان است این واسطه برای او خوشایند نباشد.
تبلیغات ویدئویی (Video Ads)
همزمان با افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا و گسترش انتشار و مشاهده فایل های ویدئویی تسط کاربران، استفاده از این رسانه در دنیای تبلیغات در قالب آگهی های ویدئویی نیز گسترش یافته است. ویدئوهای تبلیغاتی گاهی در بالا یا کنار صفحات وب همچون بنر های تبلیغاتی نمایش داده می شوند. همچنین ممکن است ویدئو بخشی از یک بنر پیشرفته ی فلش باشد.روش دیگر نمایش آنها در جماعت های محتوایی و وب سایت های به اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتوب است. در این حالت آگهی ویدئویی در مدت زمانی کوتاه در ابتدا، انتها یا میانه ی ویدئوی مورد نظر شما نمایش داده می شود.
تبلیغات ایمیلی (Email Ads)
از دیگر شیوه های قدیمی بازاریابی تبلیغات اینترنتی استفاده از ایمیل است. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم می شود و برای تعداد زیادی آدرس ارسال می شود. برخی سازمانها، نهادها و شرکت ها لیستی از مشتریان و کاربران خود دارند تبلیغات مربوط به خود را برای آنها ارسال می کنند. حالت دیگر زمانی است که این گونه ایمیل ها برای مشتریان یا کاربران بالقوه فرستاده می شود. مثلا ارسال تبلیغات مربوط به یک کتاب جدید برای لیست چند صد نفره از کتاب خوانان حرفه ای. برخی شرکت های بازاریابی و تبلیغات آنلاین نیز در قبال دریافت مبالغی آگهی آماده شده را به بسته های آدرس ایمیل چند هزارتایی که در اختیار دارند ارسال می کنند. علی رقم قدیمی بودن شیوه ی ارتباطی ایمیل در فضای وب، در صورتی که به درستی از این ابزار استفاده شود این نوع تبلیغات همچنان می تواند اثربخش باشد.
تبلیغات زمینه ای (Contextual Ads)
از جمله رویکردهای جدید و هدفمند تبلیغات آنلاین، تبلیغات زمینه ای است. در این شیوه تبلیغات، سیستم نمایش آگهی که معمولا نرم افزار هوشمندی است. محتویات صفحه ای که باری نمایش دادن درخواست شده را بررسی می کند و آگهی متناسب با آن را نشان می دهد. نمایش تبلیغات تعدادی از شیوه هایی که تاکنون معرفی شدند ممکن است از طریق این ریکرد انجام شود.
خبر-آگهی های آنلاین (Online Advertorials)
در مطبوعات مطالبی با عنوان ادورتوریال وجود دارد که در ایران با عنوان رپورتاژ آگهی شناخته می شوند. این مطالب علی رغم اینکه ظاهری شبیه به سایر مقالات و مطالب دارند، اما در واقع با سفارش قبلی و با هدف تبلیغ تهیه شده اند.
حمایت از وب سایتها (On-Site Sponsorships)
همانطور که در دنیای واقعی برخی مجموعه ها، اسپانسر مجموعه های دیگر می شوند و این بای آنها ارزش تبلیغاتی دارد، در دنیای مجازی نیز شرکت ها، سازمان ها، نهادها و سایر مجموعه ها می توانند اسپانسر وب سایتها باشند. در این صورت لوگوی کوچک یا عنوان مجموعه ی حمایت کننده معمولا در پایین صفحات اینترنتی وب سایت هدف قرار می گیرد و با عباراتی از قبیل "حمایت شده توسط" مشخص می شود. این تصویر یا متن به وب سایت حمایت کننده لینک می شود و از این طریق بخشی از مخاطبان با اسپانسر بیشتر می شوند.
انواع تبلیغات اینترنتی بر اساس هزینه
در دنیای تبلیغات آنلاین، خلاف تبلیغات محیطی، چاپی و محیطی نیز مدلها پرداختی متفاوتی در نظر گرفته شده است.
قیمت ثابت
این روش پرداخت مانند تبلیغات قدیمی می باشد که شما مبلغ زیادی را برای مدت معینی پرداخت می کنید. کسانی که با اینترنت آشنا نیستند معمولا این روش تبلیغات را انتخاب می کنند. سایت هایی که این گونه تبلیغات را ارائه می دهند، هیچ ریسکی برای خود ندارند و شما تمام ریسک را قبول می کنید. حتی اگر این سایت ها میلیون ها بازدید کننده برای تبلیغات شما ارائه دهند، بدون تضمین کیفیت بازدید کننده ها هیچ اهمیتی نخواهد داشت. تنها در صورتی که به هر دلیلی از تبلیغ در سایت خاصی اطمینان دارید که در عین حال به غیر از این روش هیچ روش تبلیغ دیگری ارائه نمی دهد، این روش را برای تبلیغات اینترنتی خود استفاده کنید.
هزینه بر اساس مایل (CPM)
این روش نسبت به روش قیمت ثابت کمی بهتر است. در این روش شما به جای اینکه به ازای مدتی مشخص برای پخش تبلیغ خود هزینه پرداخت کنید، به ازای هر چند باری که تبلیغ شما نمایش داده می شود این هزینه را پرداخت می کنید. این مراتب معمولا ضریبی از 1000 می باشند و شما به ازای هر هزار پخش (اصطلاحا مایل) هزینه تبلیغات را پرداخت می کنید. در این حالت ریسک کمتری را قبول می کنید چراکه اگر تبلیغ شما برای تعداد بازدید کنندگان کمتر از آنچه گفته شده بود نیز پخش شود، شما هزینه بازدید کنندگانی که تبلیغ شما را ندیده اند، را نخواهید پرداخت.این حالت همچنان ریسک کلیک خوردن را به همراه دارد.
هزینه بر اساس کلیک (PPC یا CPC)
این روش تبلیغات اینترنتی تمام ریسک روشهای قبل را از بین می برد. در این روش شما بازدید کنندگان تبلیغ خود را به صورت مجانی می گیرید و تنها هزینه را برای کاربرانی که روی تبلیغ شما کلیک می کنند می پردازید. این متود از تکنولوژی هایی که اینترنت در اختیار می گذارد، استفاده کرده و تبلیغات را هدفمند می کند. تنها ریسکی که این متود دارد این است که بعد از اینکه بازدید کننده وارد سایت شما می شود، باید آنها را جلب کنید.
بازاریابی مشارکتی
این روش حتی ریسک روش هزینه بر اساس کلیک را نیز بر می دارد. در این روش بازدید از تبلیغ شما نتنها مجانی است بلکه کلیک بر روی تبلیغ نیز رایگان بوده و تنها در صورتی که کاربر از محصولات شما خرید کرد و یا در خبرنامه شما عضو شد و یا غیره، هزینه پراخت می شود.
در این روش شما باید پورساندی از فروش خود را به سایت تبلیغ کننده بدهید. این مقدار پورساند کاملا به شما بستگی دارد ولی در حقیقت مقدار آن باید به قدری بالا باشد که وب سایت ها تبلیغات شما را قبول کنند. اگر شما مقدار بالایی پیشنهاد نکنید، تبلیغ رقیبان شما را خواهند کرد.
وب مارکتر یک سرویس پخش آگهی بر اساس کلیک ارائه می دهد که شما می توانید با استفاده از فیلتر های گوناگون موجود برای انتخاب کاربران، ریسک های بیان شده را به حداقل برسانید و بازدید کننگان واقعی برای سرویس خود بدست بیاورید. در وب مارکتر شما می توانید از تبلیغات استاندارد بنر و یا متنی برای آگهی های خود استفاده کنید.