کمپین تبلیغاتی به مجموعه ای از پیام های تبلیغاتی گفته می شود که در یک ایده و قالب مشترک می باشند. کمپین های تبلیغاتی از رسانه های مختلف در مدت زمانی محدود استفاده می کنند.
قالب کمپین پیام مرکزی می باشد که تمرکز اصلی کمپین در تبلیغات انفرادی و دیگر روابط بازاریابی است. قالب های کمپین معمولا برای استفاده در مدتی محدود ایجاد می شوند، مانند تبلیغات یک برند با قالب ماه مبارک رمضان.
قالب های کمپین معمولا برای رسیدن به هدفی خاص به وجود می آیند، مانند معرفی برند، افزایش آشنایی با برند، افزایش میزان فروش و غیره.روند ایجاد یک کمپین تبلیغاتی به صورت زیر می باشد:
1. تحقیقات:اولین قدم در راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی، تحقیق در مورد بازار محصولی که برای آن تبلیغ می شود، می باشد. شما باید درخواست و نیاز به محصول و همچنین رقبا و غیره را بدانید.
2. شناسایی مخاطبین:شما باید بدانید چه دسته از مخاطبین از محصول و یا سرویس شما استفاده می کنند و چه کسانی باید مورد هدف قرار گرفته شوند.
3. تعیین بودجه:قدم بعدی تعیین بودجه کمپین با توجه به تمامی عوامل مانند رسانه ها، ارائه ها، کارهای چاپی و همه مواردی که در روند تبلیغات نقشی دارند، می باشد.
4. تعیین قالبی مناسب:قالب کمپین باید انتخاب شود. رنگ های مورد استفاده در تبلیغات، طرح های گرافیکی باید در تمامی تبلیغات مرتبط باشند، موسیقی و صداهای مورد استفاده، طراحی تبلیغات، زبان مورد استفاده در تبلیغات و ... همگی باید در قالب کمپین انتخاب شوند.
5. انتخاب رسانه ها:رسانه های مورد استفاده برای پخش آگهی باید به صورتی انتخاب شوند که بیشترین دسترسی را به مخاطبین هدف شما دارند.
6. زمانبندی رسانه ای:زمانبندی باید کاملا دقیق صورت گیرد تا آگهی در زمانی مناسب در دسترس مخاطبین قرار گیرد.
7. انجام کمپین:در نهایت کمپین باید انجام شود و نتایج آن برای بررسی گردد.
بیشترین ابزار رسانه ای مورد استفاده، رسانه های چاپی و رسانه های الکترونیکی می باشند. رسانه های چاپی شامل روزنامه، مجله، بروشور، بنرها و تراکت می شود. رسانه های الکترونیکی شامل رادیو، تلویزیون، ایمیل، پیامک، تبلیغات اینترنتی و پیام های صوتی می باشد. تنها نکته قابل ذکر این است که فرکانس تبلیغات شما باید به قدری باشد که آگهی در زمان مناسب در اختیار مخاطبین قرار گیرد.
همه کمپین ها مدت زمان ثابتی ندارند. بعضی ها فصلی و برخی می توانند در طول سال کار کنند. برخی کمپین های تبلیغاتی بر اساس رسانه، برخی بر اساس مکان جغرافیایی، برخی محصول و برخی نیز بر اساس هدفی خاص می باشند.
وب مارکتر در کنترل کمپین تبلیغات اینترنتی می تواند به شما کمک کند. شما می توانید به راحتی برای کمپین خود چندین آگهی مختلف ایجاد کنید و نتیجه آماری آنها را در طی ماه و یا هفته بررسی کنید. این بدین معنی است که شما می توانید به تعداد دلخواه برای هر محصول و یا سرویس خود آگهی با انواع مختلف داشته باشید و همه آنها را در یک کمپین منسجم کنترل کنید.
این کار به شما کمک می کند تا برای یک محصول برای مخاطبین مختلف آگهی های هدفمند و شخصی سازی شده داشته باشید. به عنوان مثال شما می توانید در کمپین تبلیغاتی خود برای کاربران کامپیوتر های شخصی یک آگهی خاص داشته باشید و برای کاربران دستگاه های همراه آگهی مرتبط با آن دستگاه ها ایجاد کنید. شهر های مختلف می توانند آگهی های مختلفی در یک کمپین داشته باشند، در این صورت آگهی شما با مخاطب بسیار مرتبط خواهد بود و احتمال جلب کاربر را برای شما بیشتر خواهد کرد.